باکتریهای روده و دهان درایجاد پلاک در شریانها و بروز بیماریهای قلبی نقش دارند

 6 نوامبر 2017- یک مطالعه‌ی جدید شواهدی را گردآوری کرده است که نشان می‌دهد باکتریهای  روده و حفره‌ی دهان می‌تواند به ایجاد پلاک در شریانها در آترواسکلروز، کمک کنند.

 افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و افرادی که چاق هستند بیشتر از سایر افراد در معرض عوارض قلبی عروقی، همانند آترواسکلروز می‌باشند.

 تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ایجاد و پیشرفت آترواسکلروز منجر به انباشت پلاک در شریانها  می‌شود که روند تشکیل آن بسیار پیچیده‌تر از آنچه به نظر می‌رسد، می‌باشد.

دانشمندان می‌دانستند که چربیهای خون نقش کلیدی در سیستم دفاع ایمنی بدن و فرایند بهبود زخمهای عروقی دارند. پیش از این تصور می‌شد که مولکولهای چربی یا لیپیدهایی که پلاک را تشکیل می‌دهند از رژیم غذایی فرد منشاء می‌گیرند. با این حال، شواهد رو به رشد نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد چربی مستقیماً بر روی بیماری قلبی تأثیر نمی‌گذارد. این مطالعه‌ی جدید نشان می دهد که ممکن است چربیهایی با ماهیت متفاوت در تشکیل پلاک و ابتلا زودهنگام به آترواسکلروز نقش داشته باشند.

محققان دانشگاه Connecticut، مواد تشکیل دهنده‌ی پلاک را که به نام آتروما شناخته می‌شود، آنالیز کردند. این ماده حاوی مقادیر زیادی چربی است که بروی دیواره‌ی داخلی سرخرگ تجمع می‌یابد.

 آنها شواهدی یافتند که ارتباط چربیهایی که توسط خانواده‌ی خاصی از باکتریها ساخته می‌شود را در آتروما نشان می‌دهد. این باکتریها که Bacteroidetes نام دارند،  چربیهای  خاصی را در غلظت بالا تولید می‌کنند. Bacteroidetes می‌توانند در دهان و روده ساکن شوند اما معمولاً آسیبی وارد نمی‌کنند و به عروق خونی حمله نمی‌کند. با این حال، لیپیدهایی که این نوع از باکتریها ترشح می‌کنند می‌توانند از دیواره‌ی سلولها عبور کرده و وارد جریان خون شوند.

بین لیپیدهای تولید شده توسط Bacteroidetes و سایر لیپیدهایی که پلاک آترواسکلروز را می‌سازند اختلاف وزنی وجود دارد و به نظر می‌رسد سلولهای ایمنی که در تعمیر آسیبهای عروقی دخالت می‌کنند، بطور نامطلوبی به لیپیدها Bacteroidetes واکنش نشان می‌دهند.

 سلولهای ایمنی موجود بر روی دیواره‌ی عروق خونی، این لیپیدها را بعنوان یک مهاجم خارجی تشخیص داده و زنگ خطر را به صدا در می‌آورند، این چربیها عاملی برای التهاب و ضخیم شدن بخشی از دیواره‌ی شریان می‌شوند که منجر به تشکیل پلاک بیشتر می‌گردد.

محققین همچنین کشف کردند آنزیمی که در بدن ما، لیپیدهای باکتریایی را تجربه می‌کند آنها را به اجزایی تجزیه می کند که خود در بروز التهاب نقش دارند.

به عبارت دیگر، هنگامیکه لیپیدهای Bacteroidetes توسط این آنزیم تجزیه می‌گردند، ممکن است بطور مستقیم بر سیستم ایمنی تأثیر گذارند و موجب بروز التهاب بیشتر شوند.

 محققان اکنون قصد دارند مطالعات بیشتری را برای بررسی محل تجمع لیپیدهای Bacteroidetes در سیستم عروقی انجام دهند، آنها می‌خواهند بدانند چه مقدار از این لیپیدها در داخل رسوبات چربی بر روی دیواره‌ی شریان یافت می‌شوند. این یافته‌ها در مجله‌ی Lipid Research منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/nov/study-finds-bacterial-culprit-for-clogged-arteries-in-heart-disease-95437032.html